2009. július 21., kedd

Csiráztatási tapasztalatok

Hátam mögött tudhatok jó pár pálma faj csiráztatását,és az ebből szerzett tapasztalataimat szeretném megosztani.

Elsőként talán a napjainkban leginkább elterjedt pálmáról ,nevezetesen a Trachycarpus Fortunei magyar nevén Kínai kenderpálma csiráztatásáról szeretnék beszámolni. Többszöri próbálkozás után végre nekem is sikerült csirázásra bírni. Első próbálkozásom kudarcba fulladt,de csak jóval később jöttem rá miért . Két napig áztattam magjaimat,majd ezt követően elültettem virágföldbe,jól beöntöztem,majd nejlon segítségével lezártam az ültető edényt. Heti rendszerességek néztem mi van a magokkal,de soha semmi változást nem tapasztaltam. Két hónap múlva mikor alaposabban megnéztem,kiderült mind egy szálig elrohadt. Pfff..... Második alkalmam ugyan ezzel az eredménnyel zárult,viszont akkor csak nedves virág földbe voltak dugva,mégis felpuhultak,elrohadtak. Harmadik alkalmamkor gondoltam csiráztatok trachycarpus wagnerianus magokat,mivel olvastam kedvenc fórumomon ,hogy ezt viszonylag könnyebb csiráztatásra bírni,hát ugyanúgy elrohadtak. Akkor megfogadtam,soha többet trachy magok. Fogtam magam és rendeltem három trachy magoncot,hogy nekem is legyen végre már ebből a pálmások körében alapfajnak számító csodaszép növényből. Ám egy fórum társam jóvoltából hozzájutottam körülbelül száz beáztatott,és ötven száraz fortunei maghoz,mit persze nagy örömmel fogadtam. Mikor megjött a postán a magok egy zacskóban voltak lezárva vízzel tele,jól megduzzadva. A magok persze mind kő kemények,egészségesek voltak. Írta is,hogy hamarosan várható a csirázásuk. Nem is hittem bennük nagyon,de mikor pár nap múlva kicsirázott egy mag,hát akkor nagyon megörültem. Persze most ki sem vettem a zacskóból ,csak a vizet öntöttem le róluk. Rohadásnak nyoma sincs. Két három hétig intenzíven csiráztak,miből tíz darab kicsirázott magom lett. Velük kezesebben bántam,mert homok(30%),mohatőzeg(40%),virágföld(30%) keverékébe ültettem el,mit láthatóan nagyon szeretnek,mert mind egy szálig cseperednek,sőt egy a mai nap ki is bújt a föld alól. (Királyság) A zacskóban maradt magok ezt követően nem nagyon akartak csirázni,gondoltam már nem is fognak,és kint a teraszon lévő bambusz cserepébe nyomkodtam őket. Heti rendszerességgel megnéztem mi van velük és minden héten találtam egy két kicsirázott magot. Pedig a föld ahol voltak,nappal a perszelő nap eléggé kiszárította,amit este és reggel meglocsoltam. Egy hete kb. fogtam a magokat és visszazártam egy műanyag dobozba,mit színig töltöttem homok,mohatőzeg,virágföld keverékével és a tetejére elszórtam a magokat,de a közeg épp csak nedvesen tartottam. Ezt követően a napokban további tíz trachy magom csirázott ki. Mi ebből a tapasztalatom? Hát az,hogy soha ne legyen áztatva a földben ,de zacskóba minden probléma nélkül lehet. Továbbá, ha van rá egy mód ,inkább zacskóban csíráztassunk enyhén párás körülmények között. Most a wagnerianus magjaim is kicsiráztak zacskóban épp csak párás körülmények között. Ne adjuk meg az esélyt a mag rothadására,és az sem utolsó,hogy friss magokkal próbálkozzunk,mert különösen hajlamosak a rothadásra A trahy családnak átlag két,három hónap a csirázási idő,de a most friss wagnerianus magjaim  két hétre rá kicsiráznak. Persze még kaptak gomba ölő kezelést is az áztatás során. Most már én is sikeres trachyt csiráztató pálmás lettem,minek nagyon örülök. Jövő ilyenkor ha ügyes leszek,lesz vagy húsz trachy magoncom,és egy nap a kertem díszei lehetnek. A csira fejlődése tapasztalataim szerint nagyon lassú,de olvastam is ,hogy az első egy-két évben nem a növekedési sebesség hírnökei. 


Trachycarpus Fortunei kicsirázott magok


Trachycarpus fortunei csira fejlődése


Egyszer próbáltam,sikerült............. 

Vannak pálma magok amik egyszerűen csíráznak és kész. Hát ilyen nálam a Nannorrhops ricthiana magok. Két hét után csiráznak ha kell,ha nem. Megkapták a beáztatást követően a gombaölő szert,és egy dunsztosüvegbe raktam a trachyknál is megszokott földkeverékből és egyszerűen rászórtam a tetejére. Kapott egy zacskót és nyári kánikulát. Három magot márt el is dugtam egy 10x10-es cserépbe és megnéztem három nappal később márt a képen látható csira méret kb. két centire növekedett lefelé.  Ezt szeretem. 


Nannorrhops richtiana kicsirázott magok

folytatás következik.......

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Válaszolni mindenki kérdésére fogok lehetőségeim szerint