2012. augusztus 14., kedd

Alocasia Macrorrhizos - A tekintélyt parancsoló növény

Valamikor ha jól emlékszem 2010 elején jutottam hozzá ehhez a növényhez,egy Osztrák ismerősömtől. Az ő magyarországi házában figyeltem fel erre a nem hétköznapi növényre. A növény a nappaliban volt elhelyezve és a növény a plafont súrolta. Persze mire elköszöntük egymástól már boldog tulajdona lettem ennek a növénynek. Egy ötven-hatvan centiméter körüli sarjat kaptam,minek a levél mérete akkor húsz centiméter lehetett. Tavasszal természetesen kapott egy 30 L-es műanyag dézsát és a mai napig abban nevelkedik. Elhatároztam,hogy a következő szezonban már ki fogom ültetni a szabadba és a banánokkal közösen fog kapni egy takarást.  Évente 8-10 sarjat nevel ki dézsában. A levelei a banánnal ellentétben rendkívül jól bírják a szeleket. Nekem egész nyáron egy karcolást sem ejtettek a keményebb viharok sem. Növekedése gyors,szezonban kéthetente bont egy komplett levelet. A levelek mérete elérte a közel egy métert. Szabad földben akár a 3-4 méter is lehet mindez. Vízigénye nagy,de jól viseli a szárazságot is. Télen 8-10 °C között szoktam tartani,és ott is hoz legalább három levelet. A fagyra hasonlóan a banánokkal ,ő is érzékeny és már a legenyhébb fagyok is elfonnyasztják a leveleit. Mire beköszönt a tavasz a levelek mérete egyre kisebb lesz a fényhiány végett,de amit ismét a napra kerül hamar bepótolja. Soha nem volt türelmem szoktatni a naphoz,mivel eléggé nehézkes a mozgatása,ezért én ki szoktam rakni félárnyékba pár hétig és utána irány a nap,de úgy,hogy a cserepe soha nem kapott közvetlen tűző napot és ezt nagyon szereti. Persze még így is néha el szokott pirulni a levele,de amiket ez után hoz garantáltan napálló. Virágzása általában márciusban kezdődik és júliusig tart. Ebben az időszakban nem hoz levelet,viszont itt is érdemes tápozni a növényt. Mire a virágzásnak vége a levelek száma lecsökken 3-4 darabra. A virág fejek  mérete megközelítőleg 25-30 cm. Illata enyhén vanílliás érzetű. A virág por fehér,de én még semilyen rovart sem láttam ,hogy lakmározott volna belőle. Eddig még soha nem hozott termést. Az idei évben viszont magam poroztam meg és sikerült is a megtermékenyítése. A termése piros,lédús gyümölcshús. A magja fehér,de ez idővel lehet elsötétedik. egy termésről lepucoltam a gyümölcshúst és elültettem tőzegbe. Meglátjuk lesz-e belőle valami. A sarjakat is kétféle képen  hoz. Az egyik folyamatban a gyökérzet fejleszt gumókat,mik idővel megpattannak és levelet hoznak a föld alól. A másik a törzsön található sarjkezdemények. Ezek mindaddig lappanganak,míg a törzs ezen része a földbe nem ér. Ekkor itt is megindul a további növekedés. Megfigyeléseim szerint az ezekből fejlődő egyedek erősebbek lesznek,persze idővel minden sarj megerősödik. Leválasztáskor nehéz a dolgunk mivel sűrű a gyökérzet odalenn. Persze ha marad némi gyökér a sarjon színt biztos a siker. A lényeg az,hogy leválasztást követően  tegyük árnyékba a kis növényeket és tartsuk állandóan nedvesen a közeget.  Ha valakinek megjött a kedve egy ilyen növény tartására mindenképp legyen figyelemmel a növény rendkívüli növekedési mutatóira,mert bizony hamar kinövi az otthonunkat.









28 megjegyzés:

  1. Helló !
    Szinte majdnem biztos vagyok benne,hogy ez a növény nem az A.robusta,hanem az A. macrorrhizos.A robustának oldalra elhajló levelei vannak,nem felfelé meredőek.Igényesebb is,mint ez a faj,és szerintem az országban nincs senkinek,még gyűjtőknek se.A macrorrhizos kisebb marad,szabadföldbe elérheti nálunk a 2-2,5 m-t,míg a levelek nagysága kb.1,5 métert,szóval ez is tekintélyes,de a robustát meg sem közelíti.A virágzata is teljesen máshogy néz ki.Azt javaslom,hogy javítsd át,mert sokakat megtéveszthetsz vele,akik esetleg vennének tőled,vagy információkat keresnek,stb.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia

      Köszönöm a hozzászólásodat. Ezt a növényt még egy osztrák hobbi kertésztől kaptam. Tőle származik a fajta azonosítás. Persze senki sem tévedhetetlen. Az általad leírtak alapján és ezt követően az interneten talált információk szerint is a te általad azonosított macrorrhizos lesz a befutó. Venni nem vesz tőlem senki ilyen növényt,de több barátomnak is adtam már belőle.


      üdv.

      Törlés
    2. SZIA ÉN VISZONT VENNÉK TÖLED LÉGYSZIVES IRJÁL RÁM PRIVÁTBA KÖSZÖNÖM SZÉPEN

      Törlés
  2. Üdvözlöm! Az alokáziának a sötét levelű világos erezetű változatát is ki lehet tavasszal a kerti földbe ültetni?A fent látható alocasiát tavasszal kiültettem a kertbe,és csodálatos szép lett,sokkal szebb,mintha cserépbe lett volna!Még egy kicsit várok vele,és felszedem,és cserépbe ültetem.Viszont a most divatos alocasia sanderiana-t nem tudom,hogy szabad-e kiültetni tavasszal? Üdvözlettel:Attila

    VálaszTörlés
  3. Elnézést,hogy csak most olvastam a kérdését. Színte az összes alocasia és colocasia kiültethető a kertbe. Ősszel vagy a növényt,vagy a gumot ,de be kell hozni. A szabad földben minden sokkal intenzívebben tud fejlődni.

    VálaszTörlés
  4. Üdvözlöm! szeretném megtudni, vizkultúrában lehet e nevelni?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Üdvözlöm István!

      Véleményem szerint igen. Ha az emlékeim nem csalnak az eredeti élőhelyén is sokszor vízben álva alkot csoportot. Üdv.

      Törlés
  5. Üdvözletem!

    Nagy pánikba estem a minap. Tavasz környékén kaptam ajándékba, egy akkor már jó másfél méter magas alokáziát - elefántfülnek hívta, akitől kaptam. Azóta nagyon szépen éldegéltünk egymás mellet, dobott el levelet, de mindig jött helyette új, így nem aggódtam. Most viszont a levelei a széleken elkezdtek sárgulni/barnulni, és a napokban észre vettem, hogy a kis gyökerei kandikálnak ki a földből. Kinőtte volna a cserepét, ültessem át? Mi lehet a gond?
    Előre is köszönöm a válaszát!
    Tóth Virág

    VálaszTörlés
  6. Tiszteltetem!
    A tavasszal kiteszem a szabadba résznél,a téli teleltetés 8-10 fokon hőmérségletre értette???Elmúltak a tavaszi fagyok és állandosút a 8-10 fok szabadban....

    VálaszTörlés
  7. Hello ilyenkor mar kilehet ultetni kerti to melle?? :)

    VálaszTörlés
  8. Hello ilyenkor mar kilehet ultetni kerti to melle?? :)

    VálaszTörlés
  9. Halihó ! Nem tudom él-e ez az oldal és olvassa-e valaki, azért megkérdezem, nem akar adni nekem valaki egy Alocasia macrorrhizát? Bármilyen méretűnek nagyon örülnék. Előre is köszönöm, ígérem szerető anyukája leszek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szívesen adunk. Szombathely mellett átvehető.

      Törlés
    2. Helló! Én is nagyon szeretnék ilyen növénykét, de személyesen nem tudom átvenni(az ország másik felén lakom) postázássa nem megoldható? Kérnék szépen választ. E-mail :turinet.henriett@gmail.com, vagy akár messengeren:Henriett Turiné Tóth. Válaszát előre is köszönöm

      Törlés
  10. Elnézést szeretnék kérni,hogy ismeretlenül keresem önt.Én szeretnék kérni ebből a csodálatos virágból,de csak akkor ha lenne egy felesleges önnek,amit nekem tudna ajándékozni?Előre is nagyon szépen köszönöm,Választ privátban legyen kedves küldeni!

    VálaszTörlés
  11. Üdv! Érdekelne, hogy a magból, amit elultetett, lett e valami?

    VálaszTörlés
  12. Engem érdekelne, hogy mérgező e ez a növény? A gyerekeim miat érdekelne.

    VálaszTörlés
  13. Helló. Gyönyörü alocasia macrorruinizosom van. Három hetenként hoz új leveleket. Most fehér pöttyök jelentek meg a szárán,és a leveleken. Vizes vattával letörölgetem. Mit tehetek a növény egészségének érdekében?

    VálaszTörlés
  14. Üdvözletem. Szombathely mellett termesztjük ezt a növényt. Van belőle sok, szívesen cserélünk másra is.

    VálaszTörlés
  15. Üdv mindenkinek! Nekem is van egy ilyen növènyem! Nagyon fèltem. Egyenlőre cserèpben nevelkedik, de nem olyan óriás. Kb 5 èves, 1, 1.5 m magas a legnagyobb kevele kb 50cm.Van mág 2 hajtása földből Mikor hoz virágot? Ő mèg sosem hozott! Köszönöm.

    VálaszTörlés
  16. Nekem is van egy elefántfülem.Néhány éves és kb.2 m magas.Kicsi cserépben él/20-25 cm/.Dél Anerikából származik, ajándékba kaptam.

    VálaszTörlés
  17. Szeretnék egy kicsit venni ha lehe

    VálaszTörlés

Válaszolni mindenki kérdésére fogok lehetőségeim szerint