2009. július 17., péntek

Körkép

A hosszú nappalok és a kitartó napsütés méltó társa növényeimnek. Fejlődésük ennek megfelelően kiváló. Sok növényem a növekedés megszállótávvá vált,persze van amelyik ennek az ellenkezője és alig akar fejlődni. Folyamatos szoktatást követően a szobanövényeim is elviselik a teljes napsütést,persze nem kis munka mire a növények átállnak a szoba árnyékából a tűző nap erejére.

Előnyös a nyári napokban kitelepíteni a szabadba szobanövényeinket megfelelő odafigyeléssel és így tudnak elég energiát felhalmozni a sötét téli hónapokra anélkül,hogy megnyúlnának,esetleg elpusztulnának. Napi rendszerességgel permetezem őket(3-4 alkalom),és öntözöm intenzíven amit nagyon szeretnek. Persze itt is él olyan növényem amit a napokban tapasztalt erős ultraibolya sugárzástól védenem kell. Ilyen a cycas revoluta,mire 10 órától 16 óráig egy zöld sűrűn szőtt hálót terítek rá,így csökkentve a besugárzás felületét,eddig teljes sikerrel.


Egyetlen Jukka otthonomban, mit márciusban kaptam születésnapomra. Április végén kiraktam a teraszra. Azóta eszméletlen fejlődésnek indult. A teraszom naponta átlag 5-6 órát süti a nap. Persze úgy rendeztem a növényeimet,hogy 3-4 óránál tovább ne tűzze a nap. A jukkán láthatóan nincs se nap égés se más.



 A washingtónia magoncaim a leggyorsabban növőpálmáim. A bal oldali május eleji,a jobb oldali február közepi csiráztatásaim eredményei. Nem tagadom,most is csiráztatok washingtóniát,mert még bőven megerősödnek a tél beálltáig. Rettentő vízigényes növény nyáron. Viszont ha túlöntözzük,a levelei elcsavarodnak.




Brahea Armata,avagy a Mexikói kék pálma. Nem gyors növekedésű ,de színe kéksége mindenképp csodaszép. A washingtóniával együtt nagyon szeretik a tűző napot,mi csak ritkán tesz kárt bennük. Nyáron vízigényes növény.




Archontophoenix alexandrae avagy Alexandra pálma. Saját nevelésem és sajnos az egyetlen darab,ezért mind a szemem fényére. A szakirodalom szerint,mivel trópusi növényről van szó gyors növekedésű. Tapasztalatom az,hogy lassú mind a tetű. Remélem ez hamar megváltozik,mert kb. három hónapja kibujt és még nincs egészen tíz centi. A vizet szereti,és igényli is a mindig nyirkos közeget.



Bismarckia nobilis silver pálma magoncom is saját nevelés,mire persze nagyon büszke vagyok. Csodaszép kékes levelei már ilyen fiatalon is figyelem felkeltő. Erős masszív levele a minél több napfénytő egyre kékesebb,hamvasabb lesz. Növekedése kielégítő,mondhatni gyors.



Phoenix cannariensis január óta nevelgetem. Akkor még nem volt szabdalt levele. A tél és a tavaszi időszak között hozott egy levelet de nagyon megnyúlt a fényhiány miatt. Viszont most amit hoz az masszív erős lesz,és már jön is a következő. Nagy melegekben szinte vedeli a vizet. A talaj jó vízkieresztő,mert nem szereti a pangó vizet. 



Phoenix theophrasti avagy Krétai datolyapálma .Származás: A Phoenix theophrasti Görögországban Kréta szigetén és Törökországban a Bodrum-félszigeten elterjedt. A különálló, kisebb erdőszerű populációjának egyedeit sokáig a Phoenix dactylifera egy változatának vélték, de Werner Greuter svájci botanikus 1967-ben új fajként írta le. Természetes élőhelyén az állomány egyedszáma az ötvenes években a mezőgazdasági területek bővítése miatt nagyon lecsökkent, Krétán mindössze 16 hektáron maradt meg az egykori háromszázból. Mára védettségének, a tudatos és tervszerű telepítésének köszönhetően egyre nagyobb területeken tenyészik. Európán kívül is egyre több helyen ültetik kiváló ellenálló képessége miatt, mint legjobb hidegtűrésű datolyapálmát.
Nevét Theophrastus görög filozófusról kapta, akinek munkásságában meghatározó szerepet kapott a flóra tanulmányozása is. (forrás : www.palmaligetetmagyarorszagnak.com)

Egy szóval becsüljük e pálma egyedeit,ahogy én is teszek. A termesztő közegébe kevertem mészkövet,homokot,tőzeget, és úgy tünik nagyon szereti,mert mióta nálam van (január) azóta hozottkét teljes levelet és most tolja ki a harmadik levelet. A fényszegény hideg hónapokban a kanárival ellentétben ennek nem nyúltak meg a levelei.


Musa Tropicana -Íme a banán mit egy jó barátom adott nekem kb egy hónappal ezelőtt. Nálam most tolja ki a negyedik levelét. Növekedésben nálam a banán a király. Azok a kis sarja a tövénél kb. másfél hetesek. Minél több sarjat növeszt annál kevesebb energia jut az anyanövény fejlődésére. Ezért nem ész szerű sok sarjat megtartani. Ennek is volt vagy hat. Hogy miért is növeszt sarjat a banán?Hát nem ok nélkül. A banán természetes élőhelyén ahol termést tud hozni,csak egyszer virágzik és terem életében,majd a termés beérését követően elpusztul az anyanövény és itt lép be a  képbe a sarj ami átveszi szerepét. Igazából amit mi látunk növényt a föld felett az múlandó,a lényeg a gyökere. Én  márt úgy is szaporítottam banánt,hogy egyszerűen egy gyökércsomót átraktam egy cserépbe és pár hét múlva már tolta is ki a kis levelet.



Egy kis körkép az üvegházam belsejéből. A fejlődés kiváló. Mindig meleg,párás levegő,egyszóval maga a megtestesült trópus.



És hab a tortán,egy kókusz pálma,mit talán az egyik legnehezebben tartható növény. Most megküzdök vele. Sokat olvastam  fórumokon,szakirodalmakban arról,miképp lehet hosszan életben tartani e csodaszép pálmát,de sehol nem tudtak olyan módszert ami megfelel mi kis klímánkon a növény igénye. Átlagban max egy évet bírnak otthonainkban,de van aki beszámolója szerint kibírt valamivel több mind három évet. Folyamatos minimum 26 °C igényel és magas 80-90%-os páratartalmat egész évben. Ennek a növénynek nincs pihenési ciklusa,vagyis egész évben fejlődik. Én kicsit másképp fogom tartani,vagyis nyáron kint a teraszon és folyamatosan szoktatom a napfényhez. Kap párologtató edényeket és sok vízpermetet,és majd meglátjuk. Sokan azt hiszik,hogy úr isten nem szabad kivinni a lakásból a növényeket,mert tönkremennek. Egy fenét,igen is ki kell vinni minden egyes növényt,mert őt márt akkor itt voltak a földön,mikor még a mi őseink a tengerben úszkáltak,és nem volt a fejül fölött háztető. Nem kell annyira félteni egy növényt sem ,mert abba fog egy idő után tönkremenni. 





12 megjegyzés:

  1. Hali Pocket!
    Most találtam meg az oldaladat, minden elismerésem. A célja, és a tartalma is nagyon tetszik. Majd rendszeresen benézek, addig is sok sikert, csak így tovább!

    Üdv. Péter(petronika)

    VálaszTörlés
  2. Szia Péter.

    Köszi szépen. Írogatnák többet is,de nincs időm,de valamit meg kell mert feledékeny vagyok :-)

    VálaszTörlés
  3. Szia!
    Hány naponta kell locsolni a kókuszpálmát?

    üdv:Adri

    VálaszTörlés
  4. szia. Az attól függ milyen körülmények között van tartva.(hőmérséklet,fény) Nyáron lehet rendszeresen,mindig nyirkos,de nem eláztatott közeg.

    VálaszTörlés
  5. Szia én nemrégen kaptam ezt a pálmát kibírt 1 -2 hetet nekem a levelei kezdenek barnulni. és száradni. igaz a lakásba most élég hideg van mert még nincs fűtés, és szerintem élég fényt sem kap mert egy kis garzonba lakom. Úgyhogy szerintem akkor nem sok életet jósolsz neki igaz? pedig szeretem meg nagyon tetszik

    VálaszTörlés
  6. Szia csocso84

    Milyen pálmáról van szó? Talán kókusz pálmáról? Kérlek próbáld kideríteni. A levél barnulás lehet a túlöntözés intő jele is. A földje mennyire van öntözve?

    VálaszTörlés
  7. Hali!:D
    A kókuszpálmának mennyi idő kell beáztatás után csírázásig?

    VálaszTörlés
  8. Nem kérdés :D most néztem rá és kettőből egy már kicsírázott :)

    VálaszTörlés
  9. Nagyszerű :-) Mennyi idő telt el a kezdéstől?

    VálaszTörlés
  10. nem tudom :D talán egy hónap, egy hónapnál biztos nem több, egyik kommentben leírt házi keltetőbe tettem, két nap szoba hőmérsékletű vízben történő áztatás után, most hungarocellből megoldottam egy nevelő ládát amit egy 50 wattos halogén fűt, holnap ültetem el..........

    VálaszTörlés
  11. Szia!

    A kókusz pálmát mikor szabad átültetni? A másik kérdésem pedig az, hogy a diónak a földbe kell lennie vagy a föld felett?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia

      Átültetni mindig akkor kell,mikor kinövi a cserepét,vagy mikor elhasználódik a talaj. A dió a talaj felszínén legyen ha lehetséges. Ezzel is megakadályozva a dió idő előtti korhadását,gombás fertőzések megtelepedését a csírán.

      Törlés

Válaszolni mindenki kérdésére fogok lehetőségeim szerint